Gå direkte til innhold

RFFs årskonferanse 2015

Spanjolene spør hva markedet trenger

En gruppe spanske forskere har kortet inn veien fra forskning til marked.


 ­– Tenk som en bedrift og jobb som en bedrift. Sats på innovativ teknologi som markedet trenger og jobb raskt, sier Josep, Lluis de la Rosa fra Spania. 

Han er direktør i  forskningssenteret Easy i Katalonia og professor i computerteknologi ved University of Girona. Torsdag 28. mai stilte han på RFFs årskonferanse på Scandic Holmenkollen Park Hotel og fortalte hvordan de jobber for å få forretning ut av forskning på teknologi.

– Bedriftsledere kommer til oss og spør om vi kan hjelpe dem med teknologiske løsninger som kan gi dem vekst og utvikling. Vi setter oss ned med bedriftslederne og finner løsninger som virker, sier de la Rosa, som er ekspert innen feltet kunstig intelligens.

Easy er et teknologisk forskningsinstitusjon eid av University of Girona. De la Rosa sier at omleggingen til forskning med kommersielt fokus skjedde i 2005.

– Før 2005 var mye av forskningen vår motivert ut fra nysgjerrighet. Vi utviklet for eksempel roboter som kunne spille fotball, fordi det var utfordrende og gøy. Men det var ingen som etterspurte slike roboter da. I 2005 etablerte vi et team som skulle fokusere på næringsrettet forskning, og det har gitt resultater, sier de la Rosa.

– Vi omsetter teknologiforskning til forretning, sier Josep, Lluis de la Rosa fra Spania og hans kollega Denisa Gibovic. De er henholdsvis direktør og forretningsutvikler ved forskningsinstituttet Easy på University of Girona i Spania.


Starter bedrifter
De rundt 30 forskerne ved Easy jobber etter en modell der teknologisk forskning skjer i tett dialog med bedrifter. Forskningssenteret følger nye prosjekter helt til mål. De bidrar til å sette sammen investorgrupper som er med og finansierer forskningen og etablerer spin off selskaper som kommersialiserer nye produkter og teknologiske løsninger.

De la Rosa sier de satser på samarbeid med små og mellomstore bedrifter der potensialet for vekt og utvikling er stort. Slike bedrifter har dessuten ofte svært dedikerte eiere og ledere. Siden omleggingen i 2005 har Easy vært med å starte opp en rekke nye bedrifter innenfor områder som online salg og markedsføring og digitale betalingsløsninger. I flere av bedriftene har også forskerne gått inn med kapital ifølge professor de la Rosa.

Ikke alle satsinger fører fram. Noen selskaper er nedlagt fordi produktet ikke overlevde. Noen selskaper er sovende, mens andre har utviklet seg til å bli lønnsomme virksomheter med mange ansatte.

– Teknologien utvikler seg hurtig og man må reagere lynraskt på markedstrender for å lykkes kommersielt med ny teknologi. Dessuten må man være villig til å ta sjanser. Du må våge å feile. Men gjør det fort og gå videre, sier professoren.
 

Dynamisk region
Spania er hardt merket av nedgangstider og arbeidsløshet. Landet bruker knapt 1,3 prosent av sitt brutto nasjonalbudsjett på forskning og utvikling og mange forskningsprosjekter må til utlandet for å finne investorer. I Katalonia er bildet litt annerledes. Med sine 7,3 millioner innbyggere har regionen rundt 15 prosent av den spanske befolkningen. Men regionen huser 25 prosent av Spanias industribedrifter og står for 30 prosent av landets utenlandshandel. De la Rosa sier landets strategi for forskning og utvikling er fragmentert og lite fokusert.

– Mange innovative forretningsideer flyttes til utlandet for å bli kommersialisert. Vi kaller det for den spanske fellen. I Katalonia forsøker vi å følge teknologiforskningen hele veien fra ide til marked, sier han.

Fokuset deres er smart teknologi. Metoden for å skape nye produkter er åpne innovasjonsprosesser med sterk medvirkning fra universitet, forskningsinstitusjoner og næringsliv.

– Den beste måten å forutsi fremtiden på er å finne den opp. Det prøver vi på hver eneste dag, sier de la Rosa.

Skrevet av:
Tekst og foto: Eirik Vigsnes
Publisert:
01.06.2015
Sist oppdatert:
13.09.2016